דלקות חניכיים - ד"ר גיל רפלוביץ

דלקות חניכיים והטיפול בהם

דלקת חניכיים כרונית היא הסיבה מספר אחת לאובדן שיניים בגיל מבוגר. על פי הערכות שונות כשליש מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל סובל מדלקת חניכיים ברמה זו או אחרת. חוששת שיש לך דלקת חניכיים? מזהה סימנים חשודים? זה הזמן להזמין תור בענבל מרפאות שיניים.

דלקת חניכיים

החניכיים מורכבים משני חלקים עיקריים: החלק הקשה הוא עצם מכתשית המצויה בלסת ותפקידה לשאת את השיניים; החלק הרך עשוי רקמה רירית, המצפה את העצם. חלק זה של החניכיים נראה לעין והוא מתאפיין בצבע ורוד-אדמדם.

מה גורם ליצירת מחלות חניכיים?

בחלל הפה מתגוררים חיידקים רבים. חיידקים אילו , בסיועם הנדיב של שאריות מזון ורכיבים שונים ברוק , אחראים ליצירתו של פלאק דנטלי – רובד של חיידקים המתגבש לשכבה שקופה ודביקה. הפלאק הדנטלי המצטבר בין השיניים לחניכיים, הוא הגורם העיקרי למחלות חניכיים, כיוון שהוא מפריש רעלנים וגורם לתגובה דלקתית ולהיווצרות כיסי חניכיים מוגדלים, המכילים אבנית וחיידקים. ללא טיפול, הכיסים הללו יגדלו ודלקת החניכיים תחמיר. רוב דלקות החניכיים נגרמות מפעילותם של החיידקים, אולם ייתכנו סיבות נוספות ובהן: נטייה גנטית, עישון, צחצוח שיניים אגרסיבי וטיפולים אורתודנטיים. גם שינויים הורמונליים (כמו בזמן הריון) או מחלות שונות (כמו סוכרת) עלולים לגרום להופעת דלקת חניכיים.

מהי מחלת חניכיים כרונית?

מחלת החניכיים הנפוצה ביותר קרויה מחלת חניכיים כרונית. היא נובעת בעיקר מהיגיינת פה ירודה, עישון וגורמים תורשתיים. שנייה בשכיחותה היא מחלת החניכיים האגרסיבית, המאופיינת בקצב התקדמות המהיר שלה. המחלה תוקפת בעיקר צעירים עד גיל 35, אך יכולה להופיע בגיל מאוחר יותר. מחלת חניכיים אגרסיבית פוגעת במהירות רבה במרקם העצם שאליו מחוברות השיניים, אולם טיפול מוקדם ויעיל במחלה מונע נשירת שיניים. למחלה זו ישנן שתי צרות אופייניות: מפושטת הפוגעת בכל השיניים וממוקדת הפוגעת בעיקר בשיניים החותכות והטוחנות.

מהם הסימנים לדלקת חניכיים?

אם לא מטפלים בדלקת חניכיים, היא עלולה להתפתח למחלת חניכיים ומכאן קצרה הדרך לנזקים משמעותיים יותר שיביאו לאובדן שיניים ויחייבו השתלת שניים. הסימנים הבאים עלולים להעיד על קיומה של דלקת חניכיים:
  • דימום בזמן שמצחצחים שיניים.
  • ריח רע מהפה.
  • חניכיים אדמומיות וכהות.
  • חניכיים נפוחות.
  • הפרשה מוגלתית.