כיצד מטפלים בדלקת חניכיים? - ד"ר גיל רפלוביץ

כיצד מטפלים בדלקת חניכיים?

דלקת חניכיים היא אחת הבעיות הנפוצות ביותר בתחום רפואת השיניים, אבל היא לא תמיד מאובחנת בזמן. מטופלים רבים סובלים מדלקת ואינם מבחינים בתסמינים השונים שמצביעים על כך. רק ביקור אצל הרופא יכול להוביל לאבחון מדוייק של חומרת המצב וטיפול נכון.

דלקת חניכיים

הדרך לטיפול: זיהוי סימנים לדלקת בחניכיים

בטרם מתחילים טיפול בדלקת חניכיים חשוב להכיר את סימני הזיהוי שמדליקים נורת אזהרה ומצביעים על בעיה כלשהי שדורשת אבחון וטיפול. בין הסימנים: ריח חריף ולא נעים מהפה שלא נעלם לאחר צחצוח או שימוש בחוט דנטלי, דימום בחניכיים ובשיניים – דימום המופיע כאשר אנחנו מצחצחים שיניים או כאשר אנחנו נוגעים באיזור החניכיים עם מזון מסוים או אצבע, חניכיים בצבע אדום מאד – מצביעות על דלקת חריפה בחניכיים ובעיות נלוות כמו שיניים נושרות ורפויות, כאבים ועוד.
אם אתם מסכרת, אם יש לכם היסטוריה משפחתית של בעיות חניכיים או אם אתם מעשנים באופן קבוע – אתם עלולים להיות חשופים עוד יותר לדלקות חניכיים.

סוגי טיפול בדלקת חניכיים

רופאי השיניים מבדילים בין כמה סוגי טיפולים שונים בדלקות חניכיים, בהתאם לחומרת הדלקת ולמצב השיניים והחניכיים באופן כללי.

ניקוי החניכיים:

הטיפול הנפוץ ביותר בדלקת חניכיים הוא ניקוי עמוק של האזור. הטיפול נעשה באמצעות קילוף, ניקוי ואפילו גרידת חניכיים. הטיפול נעשה לאורך כמה מפגשים במרפאת השיניים, כאשר הוא משלב בין טיפול של רופא השיניים ובין ניקוי עמוק אצל השיננית.
כיום משתמשים במכשור מתקדם לניקוי – באמצעות מכשירים על קוליים, אך גם במכשירי ניקוי ידניים מסוגים שונים המיועדים להסיר פלק ואבנית. במקרים רבים יש צורך בגרידה – שהיא קילוף של רובד השיניים באיזור החניכיים ומתחת להם. בסוף תהליך הניקוי נעשים החלקה ומירוק שמבוצעים תוך שימוש במשחות מיוחדות שמבריקות את השיניים והחניכיים.
בנוסף עובר המטופל הדרכה איך לנקות את החניכיים והשיניים בצורה תקינה באופן קבוע ומוזמן לביקורת אצל הרופא כדי לעקוב ולראות האם הדלקת נעלמה.

טיפול באמצעות ניתוח:

במקרים מסויימים טיפול בדלקת חניכיים חייב לכלול גם ניתוח כירורגי. תפקיד הניתח הוא לנקות באופן עמוק ומקיף יותר את שורשי השיניים, להסיר מהאיזור רקמות מודלקות ולעצב את חלל הפה מחדש. הניתוח כולל פתיחה וגירוד של האיזור, ניקוי של השורשים הנגועים בדלקת והסרה של רקמות מודלקות. לאחר מכן בונה המנתח את איזור העצמות הלסת מחדש ומצמיד את החניכיים. התהליך כולל שיקום של הפה והרקמות ומעקב חשוב לאחר הניתוח. הניתוח אינו פשוט וכולל כאבים ואי נוחות. לאחר הניתוח נדרש מהמטופל לנוח ולהתאושש וכן להתשתמש במשככי כאבים.

טיפול אנטיביוטי:

כיום לא מעט רופאי שיניים מציעים טיפולים אנטיביוטיים שתפקידם לטפל בדלקת החניכיים ולמנוע התפשטות והחמרה של המצב. האנטיביוטיקה מסייעת למנוע כאבים ותחושות לא נעימות במהלך ההתמודדות עם הדלקת ומקלה על הדלקת באופן משמעותי. אם זאת לא תמיד מדובר בפתרון יעיל לאורך זמן.

השתלת חניכיים:

זהו טיפול נלווה שנעשה בדרך כלל במצבים קשים בהם לא ניתן לשקם את איזור החניכיים ללא השתלה. התהליך כולל לקיחת רקמות מאיזור הפה והשתלתן מעל שורש השן החשוף. כך נוצר מצב שבו איזור החניכיים ישר יותר. זהו טיפול שנעשה רק לאחר שנוסו כל שאר הטיפולים, או כדי לשקם את הפה לאחר שדלקת החניכיים טופלה.