ניתוח חניכיים: מדריך למטופל - ד"ר גיל רפלוביץ

ניתוח חניכיים: מדריך למטופל

מהי מחלת חניכיים? מתי ממליצים להסתפק בהקצעת שורשים? באילו מקרים מעדיפים ניתוח חניכיים? מהם סוגי ניתוח החניכיים? מה קורה בכל שלב ושלב בניתוח חניכיים? כל השאלות והתשובות על ניתוחי חניכיים בענבל מרפאות.

ניתוח חניכיים בזמן אמת

הזנחה בטיפול בדלקת חניכיים והתפתחות של מחלה בהן עלולה ברוב המקרים להביא לאובדן שיניים ולהידרדרות קשה בבריאות הפה. כדי להימנע מכך חשוב להקפיד על היגיינה ועל ביקורים קבועים אצל שיננית – הן לטיפול שוטף והן לקבלת הדרכה בצחצוח נכון של השיניים והחניכיים. בשלבים מתקדמים יותר נדרשים טיפולים שונים, החל מהקצעת שורשים ועד לניתוח חניכיים לסוגיו השונים.

איך רופא השיניים מזהה מחלת חניכיים וכיצד הוא קובע הטיפול המתאים?

רופא שיניים המתמחה בטיפולי חניכיים נקרא פריודנט, והוא זה שיכול לזהות מחלת חניכיים ולקבוע בוודאות באיזה שלב היא מצויה המחלה ומהו הטיפול הנדרש. בבדיקתו רופא השיניים יכול להיעזר גם בצילומים שונים.

מהי הקצעת שורשים?

בהקצעת שורשים הרופא המומחה מטפל בפני השטח של השורשים ובכיסים של החניכיים, ומסיר מהם שכבות של חיידקים, אבנית ורקמות דלקתיות. הטיפול מתבצע בהרדמה מקומית ובמידת הצורך הוא עשוי לכלול גם טיפול אנטיביוטי. חודש לאחר הטיפול, הלקוח מוזמן לבדיקת ביקורת במרפאה ולאחריה ייקבע המשך טיפול. כאמור, אם המטופל מקפיד על היגיינה נאותה של הפה, ברוב המקרים הטיפול עשוי להצליח ולא יהיה צורך בניתוח חניכיים.

הקצעת שורשים היא הטיפול הראשוני שניתן למי שזיהו אצלו מחלת חניכיים. הצלחת הטיפול (ריפוי הרקמה הדלקתית) ושמירה על היגיינה נאותה של הפה לאחריו, עשויה למנוע ברוב המקרים ניתוח חניכיים מורכב יותר, כפי שיפורט בהמשך.

האם נדרשת הרדמה כללית בניתוח חניכיים ומהן ההכנות הנדרשות?

אין צורך בהרדמה כללית בניתוח חניכיים ומומלץ להסתפק בהרדמה מקומית. מטופלים שבריאותם תקינה (ללא בעיות קרישה ו/או בעיות במסתמים בלב) גם לא יזדקקו להכנות מיוחדות. לפני הניתוח, כמו בטיפול שיניים רגיל, המטופל מקבל זריקת הרדמה באזור שבו מתבצע הניתוח, כך שבזמן שהרופא מנתח את החניכיים המטופל לא ירגיש כל כאב.

ניתוחי חניכיים נחלקים לשלושה סוגים:

ניתוח בלימה – מטופלים שעברו הקצעת שורשים, אך מחלת החניכיים לא נעלמה יזדקקו לניתוח בלימה, אשר כשמו כן הוא – ניתוח לבלימת התקדמות המחלה. מטרת הניתוח היא לסלק את רובד החיידקים שהתיישב בשורשי השיניים ובעצם הלסת.

ניתוח רגנרטיבי – בשלב מתקדם יותר של מחלת החניכיים, כאשר גם עצם הלסת נפגעה, ייתכן שמטופל יזדקק לניתוח רגנרטיבי. בניתוח חניכיים מורכב זה, הרופא משחזר את החניכיים ואת הרקמה התומכת בהן. בטיפול זה משתמשים גם בשתל עצם וגם בחומר מיוחד אשר מעודד את התחדשות הרקמה הבריאה הנותרת.

ניתוח מורכב – במצבים קשים יותר של מחלת חניכיים, הפתרון עשוי להיות בהשתלת חניכיים. מדובר בניתוח מורכב, אשר דורש מיומנות גבוהה שנסמכת על ניסיון עשיר וידע רב. לצורך ההשתלה, הרופא המנתח משתמש ברוב המקרים ברקמות מהחלק הפנימי של החיך. החלק המושתל מתאחה עם הרקמה הבריאה הנותרת ושתי הרקמות הופכות לרקמת חניכיים אחת.

איך מתבצע ניתוח חניכיים?

אחרי מתן הזריקה ולאחר שרופא השיניים מוודא שהחניכיים המנותחות רדומות, מתחיל הניתוח – הרופא מסיט את רקמת החניכיים וחושף את הרקמה החולה. לאחר מכן הרופא – שהוא כאמור מומחה למחלות חניכיים ולניתוחי פה וסת (פריודנט) – מסיר את הרקמות הדלקתיות ואת המשקעים החיידקיים מסביב לשן. בשלב האחרון של הניתוח, הרופא תופר את החניכיים.

מהו התחליף לרקמה שהוסרה בניתוח החניכיים?

בחלק מהמקרים רקמת החניכיים הנותרת נצמדת לשן ואין צורך בתוספת. במקרים אחרים ייתכן שהמטופל יזדקק לשתל רקמה או לשתל עצם – תלוי במצב החניכיים.

האם צפויות מגבלות לאחר הניתוח?

כמו בטיפולי שיניים אחרים, גם לאחר ניתוח חניכיים המטופל צריך להימנע מאכילה ושתייה במשך כשעתיים. לאחר מכן, כאשר גם ההרדמה התפוגגה, ניתן לאכול כרגיל. ייתכנו כאבים לאחר הניתוח ובמידת הצורך ניתן להשתמש בתרופות נגד כאבים.

מתי יורידו לי את התפרים?

שבוע לאחר ניתוח החניכיים, בבדיקת הביקורת בענבל מרפאות, הרופא יסיר את התפרים.

למידע נוסף, התקשרו עכשיו למרפאה: 03-9650577